Red One digitális filmkészítés

RED One

Melyik kameráról ábrándozol mostanság? Talán egy Sony Z1-ről? Vagy egy JVC ProHD-t szeretnél? Netalán a Canon XL-H1-ese ejtette rabul a fantáziádat? Merészebb álmokat szövögetsz egy XDCAM-es HD-kameráról? Vagy talán meg sem állsz a Panavision Genesis-ig? Bármelyikért is epedeztél eddig, mi most mutatunk neked egy vadiúj vágyálmot!

Kezdjük egy kis technikai alapozással, hogy annak is közérthetőek legyenek a legújabb digitális filmkamera tulajdonságai, aki nem ért annyira ezekhez a dolgokhoz. Ugyebár, PAL területeken van egy Standard red-one-1Definition (SD) felbontás, ami 720x576 pixeles felbontású képet jelent. Ha bekapcsolod a televíziót, ilyen jelet láthatsz. Ha miniDV kamerát vásárolsz, az is ilyen jelet fog rögzíteni. Kivéve, ha HDV-s, ami lehet 720p-s (1280x720 pixel, progresszív képpel), vagy 1080i-s (1440x1080 pixel, váltottsoros képpel). Ha már van egy komolyabb HD kamerád, ami full HD-s, tehát képes 1920x1080 képpontot rögzíteni, akkor olyan képrögzítő eszköz birtokában vagy, amelynek felvételeit celluloidra is írhatják akár, és leadható lesz moziban is (no persze ne a 2-300 ezer forintos marokkamerákra gondolok itt, mert azok többnyire agyontömörítik a képet). A legelterjedtebb a Sony Cinealta HDCAM, több mint 21 ezer darabot adtak el belőle eddig, de ilyen például a modernebbnek számító Thomson Grass Valley Viper FilmStream kamera is, amely tömörítetlenül képes full HD képanyagot rögzíteni. David Fincher (Hetedik, Harcosok Klubja) legutóbbi filmjét, a Zodiákust is ezzel rögzítették. Ugyanilyen tulajdonságokkal rendelkezik a Panavision legújabb Genesis kamerája, melynek képét már a Mission: Impossible 3-ban, a Superman visszatérben és az Apocalyptoban is láthattátok. Vannak, még ezeknél is nagyratörőbb kamerák, mint az Arri D-20 (2880x2160-es felbontás tömörítetlen adatfolyamként), vagy a Dalsa Origin, ami már megközelíti cikkünk főszereplőjét, ugyanis elsőként érte el a bűvös 4K-s felbontást (horizontális felbontása eléri a 4046 pixelt, vertikálisan 2048-at). A legtöbb szakértő szerint ez a felbontás már elegendő a filmszalag érzékenységének hű visszaadásához.

Amiért még nem olyan elterjedtek ezek a kamerák, az a magas áruknak tudható be. Általában amelyik már nagyobb felbontásra képes, mint a full HD, azok 150 ezer dollár fölötti árral büszkélkedhetnek. Megközelítőleg 30 millió forintot jelent ez, ami valljuk be, nem kevés egy kameráért. Sokunk számára megfizethetetlen és elérhetetlen álmot jelentenek.

Ezen a tényen szeretett volna változtatni Jim Jannard, a kiváló napszemüvegeiről híres Oakley cég vezetője, aki mint hobbifotós és filmrajongó szeretett volna önmagának alkotni egy kompromisszumok nélküli minőséget produkáló digitális filmkamerát. Páratlan felbontással és fényerővel, minden eddiginél hatékonyabb modularitással. Bele is fogott álmának realizálásába, és rájött, hogy ezzel a fejlesztéssel a filmkészítés új fejezetét nyithatja meg. Mégpedig azáltal, hogy revolucionárius kameráját olyan árkategóriában értékesíti, amit akár a függetlenfilmes alkotók is megengedhetnek maguknak!

red-one-2Elsőként megalkották a 12 megapixeles Mysterium™ szenzort, amely egyedülálló módon nem a jól ismert CCD technikára épül, hanem az egyre inkább elterjedő CMOS-ra alapoz. Képérzékelőjük hasznos felbontása 4,520 x 2,540 pixel. 4,5K, ahogy ők nevezik. A szenzor eredeti mérete is figyelemre méltó, hiszen majdnem megyegyezik a Super 35-ös film képkockaméreteivel: 24,4mm x 13,7mm. Érzékenysége 320 és 500-as ISO-érték közé sorolható. 12 bites színmélységben is képes rögzíteni, mely esetben a dinamika tartománya is 12 lépcsős. Ezzel a felépítéssel képesek elérni azt a szinte zajtalan képet, ami csak a RED sajátja (66 decibel alatti!!!). A szenzorkalibrálási kísérletek során még 32 ezres(!!!) ISO-érték esetén is értékelhető képet adott, a legtöbb kamera még 8 ezret sem képes felismerhetően visszaadni.

red-logo2Ezen felül rögzíthetünk a digitális fényképezőgépekhez hasonlatos RAW formátumban, vagy külön a kamerához kifejlesztett, vizuális adatvesztést nem láttató REDCODE™ kodekkel, mely drámaian megnöveli a forgatási tárhely kapacitását. Szinte minden létező digitális médiára forgathatunk a kamerával, ha megvesszük hozzá a megfelelő átalakító modulokat. Kapható hozzá egy RED DRIVE™-nak nevezett 320 GB-os, merevlemezes rögzítő egység. Erre RedCode RAW-ot használva 2-3 óra 4K-s anyag fér fel 24 fps esetén, hiszen csupán 27 MB/sec tárhelyigénye van ennek a kiváló tömörítési eljárásnak! Ezek viszont minimális zajt bocsájtanak ki, és nem üzembiztosak, ha extrém rezgésnek, vagy mozgatásnak vannak kitéve. Ilyen esetekre ott a REDRAM™, amely 64 GB flash memóriát tartalmaz, és megbízható extrém körülmények esetén is, hiszen nincs benne mozgó alkatrész. A forgatás végén ezeket a „digitális filmmagazinokat” firewire 400, 800 vagy USB 2.0-ás csatlakozással rögtön a vágógépre köthetjük. Mellesleg CF memóriakártyára is forgathatunk akár, ha rendelkezünk az elérhető leggyorsabb verziókkal belőlük.

Beszéljünk egy kicsit arról is, milyen formátumokban képes rögzíteni a kamera, mert bizony ezek terén is páratlan a Red One. Azon túl, hogy a sokunk számára hihetlen 4,5K-ban (2540p) és 4K-ban akár 60 fps-re is képes a szenzor, feljebbtornázhatjuk az fps számot, ha minél kisebb felbontásban rögzítünk. Ennek eredményeként ha felezzük a szenzorkivágást, elviekben 120 fps-sel rögzíthetünk 1270p-ben, illetve 2K-ban! Habár aki rendszeresen látogatja a RED fórumait, az tudhatja, jelenleg „csak” 96 fps-re képes 2K-ban a kamera, de ami késik, nem múlik. Ezen felül letölthető lesz több különböző firmware frissítés is, melyek által használhatjuk a kamerát kisebb felbontásban is, mint például a jelenleg elterjedtebb 720p (1280x720) és 1080p (1920x1080 – full HD).

red-one-3Ezáltal univerzális eszközt kaphatnak kezükbe a produkciós házak és a végfelhasználók is, hiszen az igényeiknek megfelő formátumban dolgozhatnak, legyen szó televíziós, vagy filmes munkáról, és ezt széleskörűen támogatandó, már a kamera megjelenésekor megvásárolható hozzá 3 féle lencseadapter. Az egyik a B4-es lencsefoglalatot támogatja, melyet a legtöbb cserélhető optikájú DVCAM kamerán megtalálhatunk, ezen felül a Canon FD és a Nikon F lencséket is adaptálhatunk a kamerára, márha borsos áron veszünk, vagy bérlünk ilyet, hiszen ezeket 35 mm-es filmhez használják.

Maga a kamera P/L foglalatú és kapható lesz hozzá a RED által gyártatott cserélhető optika is: már elkészült egy 300 mm-es optika 2.8-as fényerővel, és egy 18-50mm-es CF (close focus) zoom optika is, szintén f2.8-cal. Hamarosan elkészül az 50-150mm-es zoom is, és kapható lesz egy exkluzív fix tartományú objektívcsomag, amely tartalmaz egy 15mm-es f2.8-as obit, illetve f1.9-es (!!!) értékekkel egy 25, 35, 50 és 85mm-es objektívet, kevesebb, mint 20 ezer dollárért. Igen, valóban 3,6 millió forintról van szó, de ez a filmes világban egyetlen objektívért is kegyes árnak hangozhat, nem pedig ötért! Ráadásul ilyen fényerejű objektívek használatával akár már gyertyákkal is bevilágíthatunk egy jelenetet!

red-one-4Most pedig néhány szó a csatlakozókról, amik miatt sokszor akár fél millió forinttal is többe kerülhet egy kamera (lásd Canon A1 vs G1). A mérnökök ezen a téren is a maximumot próbálták kihozni a kamerából, kezdve ott, hogy hangot is rögzít! Igen, ez sokaknak természetes, pedig jelenleg kevés profi, 35 mm-es filmkamera képes hangot felvenni, az mindig a hangmérnök dolga vagy hangszalagra, vagy merevlemezre. Ezzel szemben a Red One 4 csatornát is képes rögzíteni kiegyensúlyozott fantomtáppal 48kHz-en, 24 bites mintavételezéssel. Mini-XLR foglalatot használ, mely külföldön már elterjedtebb a hazánkban egyeduralkodó XLR-nél. A hang helyszíni monitorozására lehetőség van 2 csatornás mini-XLR-en vagy mini-jacken keresztül. Fellelhető még Genlock input, TC (timecode) in/out, és szinte az egész stáb energiallátása megoldható közvetlenül a kameráról, hiszen képes ellátni a merevlemezt (rendhagyó szabványt használnak, mely eSATA gyorsasággal adatot is bonyolít a tápellátás mellett), de szükség esetén a B4-es lencséket is, ráadásként pedig még van két szabályzatlan 1 amperes tápkimenet is. A felvett anyagot monitorozhatjuk két darab HD-SDI master output (az egyiket használva 4:2:2-es, mindkettőt használva 4:4:4-es tömörítetlen full HD) segítségével, 720p-s monitorozásra pedig van egy külön SDI csatlakozó, vagy használhatjuk a manapság egyre divatosabb HDMI kimenetet. A keresőnek (EVF) illetve az onboard LCD-nek is saját csatlakozása van, hiszen ezek is opcionális kiegészítői a kamerának. Nem muszáj drága keresőt vennünk hozzá, ha úgyis csak az LCD-t bámulnánk egész nap. Érdekesség, hogy a kereső felbontása 720p, míg az LCD-é "csak" 1K-s (1024x600 – 5,6”-os, 8 bit). Mindezeken túl még helyett kapott kétféle USB 2.0-ás kapu is a könnyűfém gépházon. Az aluminium-ötvözet kameratest sokat könnyít a kamera súlyán, hiszen mindössze 4 kg – lencse, kereső és táp nélkül. Higgyétek el, ez baromi könnyűnek számít a 10 kilós filmkamerákhoz képest!

A tápellátásért 140Wh-s, V-foglalatos akkumulátorok felelősek, melyek szintén szokatlanul könnyűek, ám hatalmas kapacitásuk ellenére egy teljes felszereltségű kamerát csak 2-3 óráig képesek árammal ellátni, hiszen minden kiegészítőt ők táplálnak. Az aksikat RED BRICK™-re, a töltőt pedig RED CHARGER™-re keresztelték az alkotók. Ezen felül kapható még rengeteg kameraketrec, fogókar, válltámasz, melyet mind a RED-hez fejlesztettek és sokszorozza a kamera modularitását. Mindent próbáltak minél egyszerűbbre szabni, hogy szerszámok nélkül felszerelhetővé válljék a kameratestre az összes kiegészítő, amelyre épp szükségünk van.

Az, hogy ilyen körültekintően egy teljes kiegészítőparkot terveztek a kamera köré többek között annak is köszönhető, hogy teljes mértékben a filmes szakemberek ízléséhez, gondolkodásmódjához fejlesztették a kamerát. Az első tesztfelvételeket a már kameratestbe épített prototípusokkal egyenesen Peter Jackson (A Gyűrűk Ura trilógia, King Kong) tesztelte március végén. Bár még szinte semmi nem volt állítható a kamerán, csak a felvétel elindítása és leállítása, Jackson megizzasztotta az éppen Új-Zélandra repülő mérnököket, mikor telefonon közölte velük, hogy összeszervezett egy stábot, szerzett egy első világháborús tankot, néhány korabeli repülőgépet, ruhákat és épp egy csatateret ásat a stúdiója közelében. A RED szakemberei csak néhány tesztfelvételre számítottak a tájról és a viharos tengerpartról, nem is gondolták, hogy rögtön élesben vetik be a kamerát. Rengeteg munkával és nemalvással le is forgatták a Crossing the line című 11 perces rövidfilmet, egy világháborús akció-drámát, amelyet azután a las vegas-i NAB-on mutattak be a világ eddigi egyetlen 4K-s projektorán, a Sony SXRD 4K SRX-R110CE-n.

red-one-5

Lehengerlő hatással voltak a látottak a közönségre. Mindenki lázba jött, hiszen aki már várta, hogy láthassa mire képes valójában a RED, az igazolhatta elvárásait, aki pedig hitetlenkedett már a kamera ötletétől is, az egyszerűen kénytelen volt megtörni.

red-one-6red-one-7A RED fejlesztői ilyenkor még javában dolgoztak a kamerán, a szenzor kalibrálását végezték, illetve a menürendszert építették fel. Egyre több filmkészítő kereste fel a csapatot, hogy kipróbálhassa mit tud ez a jószág. Steven Sodebergh (Ocean’s 11-13, Traffic, Solaris) az elsők között akarta kipróbálni, hiszen ő filmjeinek rendezője és operatőrje is egyben. Állítása szerint egész karrierjében egy ilyen kamerára várt: egy kézzel is elbírható és onboard rögzít filmminőségű képeket. (Tudvalevő, a hozdozható kézi filmkamerázás esetében külön ember hordozza a kocsiakkumulátor méretű tápot a kameraman után.) Legújabb filmjeit (Guerrilla, The Argentine) már el is kezdte forgatni két RED prototípussal. A Crank – Felpörgetve szintén operatőrködő alkotói is csak a REDdel akarnak dolgozni, mióta kipróbálták. (A Crank is HD-ra forgott, de használták a jóöreg Canon XL-2-est is!) A 24 operatőre is kipróbálta a kamerát és szerette is volna ezzel elkezdeni a hetedik évadot, de sajnos nem volt még kész elég kameraprototípus a forgatás indulásának idején. Ellenben a most forgó Wanted stábjának jutott két Red One, melyeket a film effektigényes jeleneteihez szeretnének majd alkalmazni. Az Angelina Jolie főszereplésével készülő bérgyilkosos akciómozi alkotói több tesztet is csináltak: több jelenetet forgattak le egyszerre a REDdel és egy profi filmkamerával. A filmet utána beszkennelve fényelték a Baselight nevű programban, majd visszaírták celluloidra a RED felvételeivel együtt, és egymás mellé vetítve hasonlították össze a képminőséget. Állításuk szerint a legtöbb ember a REDre szavazott, mint filmfelvétel, mert annyival élesebb és nagyobb dinamika-tartományú volt a Kodak nyersanyagánál. Az effekt supervisor nem akart hinni a szemének, és utólag rengeteg RED felvételt vágtak be olyan helyekre is, ahová nem azt terveztek.

Hogyan lehetséges ez? Bár azt állítják, hogy egy finom szemcsézettségű filmanyag 30 megapixeles, mégis élesebb tud lenni egy 12 megapixeles digitális kép, hiszen a szenzor nem rögzít szemcsézettséget. Tűéles képet tárol el, a film pedig 4K-s felbontásnál szemmel láthatóan zajosabb a szemcserajzolat miatt (lásd a fotókon jobbra).

red-one-8Sokan persze visszahőkölnek a 4K-s felbontás hallatán, mikor arra gondolnak: hogyan fogom én ezt megvágni? Hihetetlen, de az alkotók erre is gondoltak, és már a kamera debütálása előtt együttműködtek az Apple programozóival, hogy a legújabb Final Cut Pro képes legyen kezelni a Redcode-ot real time! Természetesen nem arra kell gondolni, hogy ekkora fájlokat vágnak és fényelnek valós időben, hiszen erre csak a csúcskategóriás, százmilliós számítógépek - mint az Inferno – képesek. Egyszerűen arról van szó, hogy a rögzítéskor a merevlemezre kerül egy 1K-s felbontású referenciafájl is, amit már könnyűszerrel mozgatnak a legújabb többmagos Mac Pro-k. A kamerához mellékelnek egy REDCINE™ nevű szoftvert is, melynek segítségével elvégezhető egy elsődleges színkorrekció, majd pedig olyan formátumban menthetjük ki az adott felvételeket, amilyenben csak akarjuk!

A piszkos anyagiak pedig most következnek. Nem akarom minden kiegészítő pontos árát leírni, arra itt a weboldal, de fontos kiemelni, hogy maga a csupasz kameratest 17,500 dollár, kb. 3,150,000 forint. Igen, minekünk, földi halandóknak piszkosul drága. De ha azt nézzük, hogy a komoly filmes kamerák és full HD-s digitális társaik 16 millió forint körül mozognak egészen a 30 millióig és tovább, bizony elgondolkodtató. Elgondolkodtató mindazoknak, akik évek óta a szélesvászonra dolgoznak, és azoknak is, akik még csak álmodnak róla. A RED minden kiegészítőjét megvásárolva sem éri el a 16 millió forintot (84,795 $), és ebben már benne foglaltatik az összes optika (ami majdnem a felét teszi ki ennek az árnak), adathordozó, kábel, ketrec, kereső, LCD és adapter.

Ezek után pedig még néhány mondat a RED jövőjéről, hiszen bizonyosan van neki. Augusztus 31-én debütál a kamera, melyből már 2000 darabot előrendeltek. Az első hónapokban csak korlátozott képességű kamerák szállítódnak, de ezeket egy firmware-rel könnyen naprakésszé varázsolhatják a vásárlók. Ha végre minden lehetséges beállítását optimalizálták, és az összes hibáját kiszűrték a kamerának, egy újabb fejlesztésre fognak öszpontosítani. Pontosabban háromra is egyszerre, hiszen célul tűzték ki maguknak minőségi 4K-s projektorok tervezését, 4K-s TFT megjelenítők (!!!) megálmodását, de először egy számunkra bíztató fejlesztésbe fognak kezdeni, melyről csak annyit tudunk, hogy professzionális digitális zsebkameraként aposztrofálják. A kamera bárminemű paramétere szigorúan titkos, úgyhogy sajnos nem tudjuk még egy darabig hova tenni magunkban azt a képzavart, hogy hogyan lehet egy kamera egyszerre professzionális és zseb? Reméljük mihamarabb kiderül!

©ArizonaMPS Kft. Minden jog fenntartva.
Nem járulunk hozzá az oldal vagy annak bármely részlete engedély nélküli másolásához vagy más honlapba történő beépítéséhez.

 

Megjelent: 6597 alkalommal